fredag 5 mars 2010

Solstrålar

Solen lyser så grymt fint idag. Måste ut och titta efter om det stämmer eller bara är någon hallucination nu när man precis vaknat. Just det här med sömn när man jobbar skift är lite speciellt. Det blir aldrig riktigt bra.

Som nu har jag jobbat kl 22-06 vilket medför att man bokstavligen går och lägger sig när alla andra går upp, byggarbetarna får för sig att leka med betongborrar (för alla är ju vakna på dagen) sophämtare backar runt på gatorna, traktorer gräver snö och såvidare.

Allt detta i kombination med att solen även vill visa sin bästa sida och skänka tusen och en solstrålar in genom persiennerna gör att just sova ut blir en utmaning varje gång man jobbat natt. För det har lite med rutin att göra också. Skulle man jobba natt jämt så skulle man nog ganska snart vänja sig, men nu gör man det 3 dagar i rad för att sedan bryta det mönstret och jobba annat skift.
Det finns dom som säger att skiftarbete förkortar livet med några år, dom kan nog ha rätt, men tror det har mer med sömn och matvanor pga skiftarbete att göra än att faktiskt jobba udda tider.

Nog om det, nu när jag är uppe ska jag vidare i vardagen! Bland annat byta lock till spisen som jag köpte (jag hade tydligen ingen koll på vilka storlekar på plattor jag hade när jag köpte dom)

Freak out!

2 kommentarer: