söndag 24 juli 2011

Tankar och funderingar - Norge i tanken


Kanske är det nu dags att sluta dra Norge-vitsar? Eller är det verkligen det? Vi har hela tiden haft den här "syskonkärlek" mellan Sverige och Norge. Men egentligen tror jag vi svenskar är ganska avundssjuka på Norrmännens stolthet i att Fira 17e Maj stolt och stort. Vi försöker dölja den avundssjukan med norge-historierna som egentligen är ganska hjärtvänliga och alla (inklusive mig själv) som känner någon norrman eller varit där talar alltid gott om våra grannar.

Nu har Norge fått en riktigt tung tid med Bomben i Oslo och massakern på Utøya. Vad kan ha drivit den där idioten? Ja, jag har inte läst igenom nåt om hans manifest eller så. Men kan ju direkt säga att en person som planerar 9 år av sitt liv på en sån här sak, genomför det och sen inte avslutar med att varken kämpa mot polis eller försöka ta sitt liv... han vill bli känd. Nu kommer han ju helt oundvikligen bli det. Psykopat torde väl va den mildaste beskrivningen på denna man.

Norge är och kommer alltid förbli ett syskonland till Sverige. Det han gjort skulle mycket väl lika gärna kunna hänt i Sverige.

Så för att inte sluta en tradition som jag anser sägs med en glimt i ögat så avslutar jag detta inlägg med en norgehistoria jag lärde mig när jag kanske var 10 år:

Varför har Norrmän pyjamas på sig när de åker Motorcykel?
Jo, för de ligger i kurvorna!

För Norge finns iaf jag alltid till hjälp om de skulle be om det!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar